Friday, October 24, 2008

Hoe herken je een wielrenner als die niet op de fiets zit?

De wereld van het wielrennen is groots en meeslepend. Ik ben slechts een op afstand staande toeschouwer. Opvallende observatie is dat je wielrenners, als ze niet in tenue op de fiets zitten, herkent aan het gebruik van 1 typisch woord. Een woord dat je niet veel mensen hoort bezigen als zij zich omkleden, optutten, opdirken of even klaar maken. Ik heb het hier over het woord " SOIGNEREN". Prachtig woord. Een goed wielrenner vertoond zich gesoigneerd op de baan. Strak in het pak, glad geschoren, matching overschoentjes aan, kleur coördinatie, geen geflapper. Strak. Alles uiterst strak. Mensen die dit woord gebruiken hebben iets met wielrennen. Die stelling durf ik best te poneren. Ik wist niet dat Matthijs van Nieuwkerk aan wielrennen deed. Totdat ik hem vorige week vrijdag het woord hoorde gebruiken. Het octet cellisten kwam op. Matthijs: Dat ziet er gesoigneerd uit! Prachtig! Na enig checkwerk kwam ik in een VARAgids de column van Matthijs tegen, hij fietst! Een lastig bochtje op een niet nader te noemen dijkje. Bovendien kunnen we ook wel stellen dat Matthijs er elke werkdag gesoigneerd bij loopt. Tot op de manchetknopen toe.

No comments: